دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد، به عنوان يكي از باسابقه ترين و مهم ترين نهادهاي آموزش عالي در شرق كشور، از سال ۱۳۵۲ فعاليت رسمي خود را آغاز نمود و به عنوان هفتمين دانشكده اين دانشگاه، تاكنون نقش مؤثري در توسعه علمي و تربيت نيروي انساني متخصص ايفا كرده است. اين دانشكده با هدف تأمين و پرورش متخصصان در سه حوزه علوم تربيتي، روان شناسي و علم اطلاعات و دانش شناسي، از آغاز تاكنون نقشي كليدي در ارتقاء سطح علمي و حرفه اي كشور داشته و صدها دانش آموخته برجسته را به عرصه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي و فرهنگي معرفي كرده است. در حال حاضر، دانشكده با بهره مندي از 41 عضو هيأت علمي توانمند و حضور 1185 دانشجو در سه مقطع تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري - به عنوان يكي از قطب هاي علمي و آموزشي كشور در حوزه هاي علوم انساني شناخته مي شود .اين دانشكده، چشم انداز خود را تبديل شدن به مرجع علمي معتبر و الهام بخش در سطح ملي و منطقه اي تعريف كرده و با رويكردي نوآورانه، مبتني بر نيازهاي جامعه و تحولات علمي جهاني، تلاش مي كند تا در مسير رشد پايدار و توسعه دانايي محور گام بردارد.
مجله خبری و چند رسانه‌ای
default image

شرایط و ضوابط احراز بسندگی زبان خارجی دانشجویان دکتری

نکته1: چنانچه دانشجو در بدو ورود به دوره دکتری نمره قبولی آزمونهای زبان خارجی مندرج در جداول شماره 2 ،3و 4 را که حداکثر دو سال پیش ازتاریخ ورود به دوره دکتری اخذ نموده را ارائه نماید بسندگی زبان وی مورد تایید خواهد بود.جدول

 نکته2:در غیر اینصورت، باید تا قبل از آزمون جامع نسبت به ارائه مستندات بسندگی زبان بر اساس این دستورالعمل اقدام نماید تا مجوز شرکت در آزمون جامع را کسب نماید.

نکته3:برای تایید بسندگی، تحقق یکی از موارد زیر کفایت مینماید.

  • ارائه معرفینامه از استاد راهنمایِ اول مبنی بر بسنده بودن مهارت زبان خارجی دانشجو، بارگذاری اسناد و مدارکی دال بر صلاحیت زبان خارجی به تناسب زبان دوم دانشجو در بخش مربوطه پرتال پویا توسط دانشجو و تایید مستندات آن توسط معاونت آموزشی دانشگاه.
  • برای تحقق این مورد رعایت یکی از بندهای زیر الزامی است:

الف: چنانچه زبان دوم مورد تایید، مطابق با رشته تحصیلی دانشجو، انگلیسی یا فرانسه یا عربی باشد، دانشجو باید به تناسب زبان دوم خود حداقل یک مقطع تحصیلی را در یکی از دانشگاههای مورد تایید وزارت عتف در کشورهای انگلیسی زبان، فرانسه زبان یا عرب زبان تحصیل کرده باشد.

ب: چنانچه زبان دوم مورد تایید،مطابق با رشته تحصیلی دانشجو،انگلیسی یا فرانسه یا عربی باشد،دانشجو باید به تناسب زبان دوم خود حداقل سه سال آخر دوره دبیرستان خود را در مدارس غیرفارسی زبان کشورهای انگلیسی زبان، فرانسه زبان یا عرب زبان به تحصیل پرداخته باشد.

پ: چنانچه دانشجویان رشته حقوق، مدرک زبان عربی را به عنوان زبان دوم ارائه نمایند.

ت: دانشجو در آزمونهای زبان دانشگاههای سطح یک کشور (دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان) شرکت و حداقل 60 درصد نمره کل این آزمونها را کسب کرده باشد.

ج: چنانچه دانشجویان ورودی 1401 و پیش از آن برای دفاع از رساله و دانشجویان ورودی 1402 و بعد از آن، قبل از آزمون جامع، دامنه نمره مشخص شده در جدول شماره 1 (که کمتر از نمرات جدول شماره 3 است) را کسب نموده باشند.جدول 2نکته4: حضور دانشجو در دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی و دریافت گواهی اتمام موفقیتآمیز دوره براساس بندهای زیر:

  • دوره‌های توانمندسازی حداکثر یکساله (300 ساعت) میباشد.
  • این دوره ها از طریق کالج دانشگاه فردوسی مشهد و با تأیید مسئول امور زبانهای خارجی دانشگاه برگزار می شود.
  • دانشجو در آزمون پایان دوره شرکت و حداقل 70 درصد نمره را اخذ کند.
  • هزینه شرکت در این دورهها بر عهده دانشجو میباشد.

تبصره 1 - گواهی دانشجویانی که در دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی دانشگاه شرکت نکرده‌اند اما در آزمون پایان دوره شرکت و حداقل 70 درصد نمره را اخذ کند، مورد قبول میباشد.

نکته5: ( کسب حداقل 80 درصد نمره درس زبان عمومی آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سازمان سنجش و آموزش کشور در سال پذیرش ( با توجه به محدودیت در سنجش مهارتهای زبانی این آزمون).

نکته6: ( کسب نمره قبولی در یکی از آزمونهای معتبر درج شده در جداول شماره 2 ، 3 و 4 مطابق با سال ورود دانشجو (در دوره دکتری).

نکته7: کسب نمره 70 از 100 نمره آزمون سامفای دانشگاهی برای شرکت در آزمون جامع دانشجویان غیر ایرانی ضروری است و جایگزینی برای زبان دوم نمی‌باشد.

نکته8: این دستورالعمل از شروع سال تحصیلی 1403 - 1402 برای تمامی دانشجویان دکتری ورودی سال 1402دانشگاه فردوسی مشهد لازم ا‌لاجرا است و مصوبات پیشین در مورد آزمون بسندگی زبان خارجی از مهرماه 1402 ملغی میگردد.

تبصره 1 - در خصوص ورودی‌های پیش از مهرماه 1402 ، تمامی آیین نامه‌ها و شیوه‌نامه های قبلی کما فی‌سابق اجرا خواهد شد.

default image

نیمسال اوّل:

  • ثبت‌نام اینترنتی و تحویل مدارک طبق اطلاعیه دانشگاه.
  • انتخاب واحد توسط اداره آموزش دانشکده انجام خواهد شد.
  • شرکت منظّم در کلاس‌های درس (غیبت بیش از سه جلسه باعث نمره صفر در کارنامه دانشجو خواهد شد).
  • شرکت در آزمون سطح‌بندی زبان.
  • شرکت در فرایند ارزشیابی دروس (در صورت عدم ارزشیابی دانشجو قادر به دیدن نمرات قبل از تأیید نهایی نخواهد بود).
  • انتخاب واحد برای نیمسال دوم از طریق پورتال (چارت درسی را از وب‌سایت گروه آموزشی دریافت و بر طبق آن انتخاب واحد نمایید).
  • شرکت در امتحانات پایان ترم (غیبت در جلسه امتحان به‌منزلۀ نمره صفر خواهد بود).

نیمسال دوم:

  • گذراندن دروس آموزشی.
  • انتخاب استاد راهنما با توجه به علاقۀ دانشجو و تخصص اعضای هیأت علمی گروه (تکمیل کاربرگ شماره 1).
  • شرکت در فرایند ارزشیابی دروس (در صورت عدم ارزشیابی دانشجو قادر به دیدن نمرات قبل از تأیید نهایی نخواهد بود).
  • انتخاب واحد برای نیمسال سوم از طریق پورتال (در صورت اتمام دروس آموزشی، آمادگی برای امتحان جامع انتخاب شود).
  • شرکت در امتحانات پایان ترم (غیبت در جلسه امتحان به‌منزلۀ نمره صفر خواهد بود).
  • پیگیری وضعیّت در آزمون سطح‌بندی زبان ( نمره قابل قبول: TOLIMO و MSRT حداقل 500، TELP: 55 و IELTS: 5)

نیمسال سوم:

  • گذراندن دروس باقیمانده آموزشی.
  • شرکت در امتحان جامع در تاریخ اعلام شده از طرف گروه.
  • انتخاب موضوع رساله با مشورت استاد راهنما و شروع مطالعه در مورد موضوع.
  • شرکت در فرایند ارزشیابی دروس (در صورت عدم ارزشیابی دانشجو قادر به دیدن نمرات قبل از تأیید نهایی نخواهد بود).
  • انتخاب واحد برای نیمسال چهارم از طریق پورتال (انتخاب آمادگی برای امتحان جامع/ در صورت قبولی در امتحان جامع انتخاب درس رساله).
  • کسب نمره زبان TOLIMO و MSRT حداقل 400، TELP: 44 و IELTS: 4 برای تصویب پیشنهاده الزامی است.

نیمسال چهارم:

  • شرکت در امتحان جامع در تاریخ اعلام شده از طرف گروه.
  • در صورت قبولی در امتحان جامع:
  • تکمیل فرم انتخاب موضوع (کاربرگ شمارۀ 2)
  • تکمیل فرم پیشنهاده زیر نظر استاد راهنما و ارائۀ به گروه آموزشی جهت تصویب (فرم پیشنهاده از وب‌سایت گروه دریافت شود- تکمیل کاربرگ شمارۀ 3).
  • تکمیل طرح پژوهشی شماره3 از طریق پورتال.
  • ثبت پیشنهاده در سایت ایرانداک.
  • ارائه گزارش پیشرفت رساله (کاربرگ شمارۀ 5).
  • انتخاب واحد درس رساله برای نیمسال پنجم.

نیمسال پنجم تا نهم:

  • انجام امور تدوین رساله .
  • ارائه گزارش پیشرفت رساله (کاربرگ شمارۀ 5).
  • انتخاب واحد درس رساله برای نیمسال بعد
  • حداکثر سنوات تحصیلی دورۀ دکتری 9 نیمسال می‌باشد.

نیمسال دهم:

  • انجام امور تدوین رساله .
  • ارائه گزارش پیشرفت رساله (کاربرگ شمارۀ 5).
  • ارائۀ رساله به گروه در صورت اتمام کار رساله (کاربرگ شمارۀ 8- مجوّز دفاع)
  • درخواست مجوّز دفاع (از طریق پورتال، بخش آموزشی، درخواست‌های آموزشی).
  • درخواست تمدید سنوات برای نیمسال بعد در صورت عدم اتمام کار رساله (از نیمسال یازدهم به بعد تمدید سنوات برای دانشجویان روزانه منوط به اخذ شهریه خواهد بود).
  • انتخاب واحد درس رساله برای نیمسال بعد در صورت عدم برگزاری جلسه دفاع از رساله

از نیمسال دهم به ‌بعد :

  • درخواست تمدید سنوات برای نیمسال بعد در صورت عدم اتمام کار رساله (از نیمسال یازدهم به بعد تمدید سنوات برای دانشجویان روزانه منوط به اخذ شهریه خواهد بود).
default image

1-در چه زمانی دانشجو می تواند نسبت به انتخاب واحد رساله اقدام نماید؟ دانشجو در صورتیکه از پیشنهاده خود دفاع کرده باشد، مجاز به انتخاب واحد رساله می‌باشد.

2-حداقل فاصله زمانی از تصویب پیشنهاده تا تاریخ برگزاری جلسه دفاع از رساله چه مدت زمانی است؟ حداقل فاصله زمانی از تصویب پیشنهاده تا تاریخ برگزاری جلسه دفاع از رساله، چهار ماه است.

3-آیا تا زمان دفاع از رساله، دانشجو ملزم به انتخاب واحد رساله در هر نیمسال تحصیلی می‌باشد؟ بلی. تا زمان دفاع از رساله، دانشجو ملزم به انتخاب واحد رساله در هر نیمسال تحصیلی می‌باشد.

4-در چه زمانی دانشجو می تواند نسبت به درخواست مجوز دفاع اقدام نماید؟ دانشجو پس از تدوین رساله و تایید کفایت علمی آن توسط استاد(ان) راهنما و رعایت ضوابط مربوطه، می‌تواند به درخواست مجوز دفاع از رساله اقدام نماید.

5-حد فاصل زمانی لازم بين صدور مجوز دفاع و زمان انجام دفاع چه مدت است؟ حد فاصل زمانی لازم، پانزده روز کاری است.

6-آیا نمره رساله در معدل کل دانشجو محاسبه می‌شود؟ خیر. نمره رسانه در معدل کل دانشجو محاسبه نمی‌شود.

7-ارزیابی نمره رساله به چه صورت است؟

از نمره ۱۹ تا ۲۰ قبول با درجه عالی

از نمره ۱۸ تا ۱۸٫۹۹ قبول با درجه خیلی خوب

از نمره ۱۶ تا ۱۷٫۹۹ قبول با درجه خوب

کمتر از ۱۶ مردود

مراحل قبل از درخواست مجوز دفاع:

  • انجام دفاعیه از پایان نامه تا زمان و تاریخ اعلام شده در تقویم آموزشی دانشگاه (در ترم اول تا 30 بهمن ماه و در ترم دوم تا 30شهریور ماه) امکان پذیر است و پس تاریخ های ذکر شده، اجازه دفاعیه صادر نخواهد شد و دانشجو می‌بایست برای ترم جدید پایان نامه یا رساله را انتخاب و مراحله صدور مجوز دفاع را برای ترم آتی پیگیری کند.
  • کلیه اساتید محترم راهنما و دانشجویان گرامی، جهت بررسی و پایش امکان دفاع از پایان نامه، می‌بایست درخواست صدور مجوز دفاعیه خود را، الزاما 10 روز قبل از تاریخ برگزاری دفاع ارسال نمایند، تا در صورت وجود هر گونه مشکلی فرصت تصحیح و رفع مشکلات توسط دانشجو و یا استاد راهنما وجود داشته باشد.
  • در صورتی که معدل کل دانشجو تا قبل از تاریخ دفاع برای دانشجویان دکتری به کمتر از 16 رسیده باشد و یا دانشجو کلیه واحدهای درسی خودرا نگذرانیده باشد، اجازه دفاع از پایان نامه را نخواهد داشت، لذا دانشجو موظف به اتمام کلیه واحدهای درسی خود تا قبل از دفاع میباشد، در صورت داشتن کسر نمره معدل کل (معدل زیر 16) دانشجو موظف به گذراندن دروس جبرانی در یک نیمسال تحصیلی، و افزایش معدل کل خود می‌باشد و بعد از آن، اجازه دفاع از پایان نامه را خواهد داشت.
  • در هنگام بررسی درخواست صدور مجوز دفاعیه توسط دانشجو، وضعیت آموزشی دانشجو توسط حوزه تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه دانشجو در هر ترمی انتخاب واحد پایان نامه را انجام نداده باشد، ملزم به انجام انتخاب واحد ویژه (انتخاب واحد خارج از بازه) واحد درسی پایان نامه، برای ترم هایی خواهد بود که در سامانه انتخاب واحد ننموده است.
  • براساس قوانین دانشگاهی بعد از ارائه مدارک تحصیلی دوره قبلی توسط دانشجو به دانشگاه، دانشگاه اقدام به استعلام از دانشگاه مقطع قبل به عنوان (تاییدیه تحصیلی) می‌کند. حتما چند ماه قبل از برگزاری جلسه دفاع از وصول این تاییدیه توسط دانشگاه اطمینان حاصل کنید.
  • دانشجو به خصوص دانشجویان دوره دکترای تخصصی می‌بایست کلیه مدارک و مستندات مربوط به پذیرش و چاپ مقاله، نمره زبان خود را، قبل از جلسه دفاع تحویل اداره آموزش دانشکده و مدیریت آموزشی دانشگاه جهت ثبت در سیستم آموزشی داده و نسخه ای از آن را نیز جهت ارائه در روز برگزاری دفاعیه برای داوران ونماینده تحصیلات تکمیلی حاضر در جلسه دفاعیه، آماده نماید.
  • برابر مصوبه دانشگاه و بنا به دستور معاونت محترم آموزشی و پژوهشی و مدیریت محترم امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجو ملزم به پرداخت کامل بدهی شهریه خود، تا قبل از صدور مجوز دفاع از پایان نامه می‌باشد. در این خصوص دانشجو می بایست از پرتال خود و از منوی مالی نسبت به مشاهده و پرداخت کامل شهریه و بدهی مالی خود، و تا قبل از ثبت درخواست صدور مجوز دفاع از پایان نامه اقدام نماید.
  • دانشجو در صورت درخواست برگزاری جلسه دفاعیه به صورت حضوری، پس از هماهنگی با استاد راهنمای خود، حتما می‌بایست اتاق جلسات را جهت برگزاری جلسه دفاعیه، با هماهنگی امور کلاس های دانشکده، رزرو نموده و دیتا پروژکتور و سیستم رایانه را بررسی نماید.
  • تحویل گواهی نمرۀ زبان به مدیریت آموزشی دانشگاه (برای دانشجویان دکتری).
  • ثبت رساله/ پایان‌نامه در پرتال بخش پژوهشی در قالب طرح شمارۀ 3 و پیگیری آن تا مرحلۀ تأیید معاونت پژوهشی دانشگاه.
  • مراجعه به استاد راهنما و چاپ «تصویب‌نامه« طرح پژوهشی در 2 نسخه و کاربرگ «دریافت اعتبار پژوهشی» در یک نسخه و تحویل به کارشناس پژوهشی جهت دریافت هزینه‌های مربوط به رساله/ پایان‌نامه.
  • تکمیل گزارش پیشرفت کار رساله/ پایان‌نامه (کاربرگ شمارۀ 5 برای دانشجویان دکتری).
  • تحویل متن نهایی رساله/ پایان‌نامه به دفتر گروه پس از تأیید استاد راهنما و مشاور تا 15 بهمن برای نیمسال اوّل و 15 شهریور برای نیمسال دوم.
  • تکمیل کاربرگ اعتبارسنجی مقاله (کاربرگ شمارۀ 6 برای دانشجویان دکتری) و تحویل به کارشناس پژوهشی دانشکده
  • گرفتن تأییدیه همانندجویی توسط استاد راهنما و بارگذاری در پرتال بخش پژوهشی، قسمت خاتمه طرح پژوهشی.
  • تکمیل درخواست مجوّز دفاع از طریق پرتال، بخش آموزشی، درخواست‌های آموزشی و بارگذاری مدارک لازم شامل: مقاله به همراه کاربرگ اعتبارسنجی مقاله، کاربرگ مجوّز دفاع (کاربرگ شمارۀ 8 برای دانشجویان دکتری).
  • جلسه دفاع پس از هماهنگی‌های لازم و تأیید داوران، توسط گروه آموزشی برگزار خواهد شد.
default image

1-تاریخ دانش‌آموختگی دانشجوی دکتری چه تاریخی است؟

تاریخ دانش آموختگی، روز برگزاری جلسه دفاع از رساله با کسب درجه قبولی است.

2-ملاک دانش‌آموختگی داشتن چه شرایطی است؟

ملاک دانش آموختگی، گذراندن کلیه واحدهای دوره و داشتن میانگین کل حداقل ۱۶ و دفاع قابل قبول از رساله است.

3-چنانچه دانشجویی نتواند دوره تحصیلی را به پایان برساند، آیا گواهی به ایشان داده می‌شود؟

چنانچه دانشجویی نتواند دوره تحصیلی را به پایان برساند، پس از تسویه حساب، فقط گواهی تعداد واحدهای گذرانده شده به وی تحویل خواهد شد.

فرایند دانش آموختگی:

  • برگزاری جلسه دفاع و ارسال صورتجلسه دفاع به آموزش دانشکده
  • ثبت تاریخ فراغت از تحصیل توسط آموزش دانشکده (وضعیت دانشجویان پس از تاریخ خاتمه اصلاحات راکد خواهد شد و امکان استفاده از خدمات دانشگاه را نخواهد داشت)
  • تعیین نوع مدرک درخواستی در پرتال پویا و واریز وجه جهت ارسال پستی (از طریق لینک تسویه حساب دانش آموختگی)
  • تکمیل و اصلاحات اطلاعات خاتمه طرح توسط دانشجو بعد ازخاتمه اصلاحات (از طریق لینک طرح پژوهشی شماره سه)
  • تایید خاتمه طرح و بارگزاری صورتجلسه دفاع توسط استاد راهنما
  • ثبت نمره توسط استاد راهنما و سپس تایید آن توسط مدیر گروه ( با پیش شرط تایید طرح پژوهشی شماره سه)
  • تکمیل فرآیند خاتمه طرح پژوهشی شماره سه و تایید پایان نامه/رساله در سامانه سیماد توسط کارشناس کتابخانه
  • درخواست تسویه حساب دانش‌آموختگی توسط دانشجو ( ازطریق لینک تسویه حساب دانش‌آموختگی)
مجلات علمی پژوهشی
Image 1
Image 2
Image 3
واحدهای دانشکده
Image 1
Image 2
Image 3
Image 4
گروه‌های آموزشی دانشکده