دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد، به عنوان يكي از باسابقه ترين و مهم ترين نهادهاي آموزش عالي در شرق كشور، از سال ۱۳۵۲ فعاليت رسمي خود را آغاز نمود و به عنوان هفتمين دانشكده اين دانشگاه، تاكنون نقش مؤثري در توسعه علمي و تربيت نيروي انساني متخصص ايفا كرده است. اين دانشكده با هدف تأمين و پرورش متخصصان در سه حوزه علوم تربيتي، روان شناسي و علم اطلاعات و دانش شناسي، از آغاز تاكنون نقشي كليدي در ارتقاء سطح علمي و حرفه اي كشور داشته و صدها دانش آموخته برجسته را به عرصه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي و فرهنگي معرفي كرده است. در حال حاضر، دانشكده با بهره مندي از 41 عضو هيأت علمي توانمند و حضور 1185 دانشجو در سه مقطع تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري - به عنوان يكي از قطب هاي علمي و آموزشي كشور در حوزه هاي علوم انساني شناخته مي شود .اين دانشكده، چشم انداز خود را تبديل شدن به مرجع علمي معتبر و الهام بخش در سطح ملي و منطقه اي تعريف كرده و با رويكردي نوآورانه، مبتني بر نيازهاي جامعه و تحولات علمي جهاني، تلاش مي كند تا در مسير رشد پايدار و توسعه دانايي محور گام بردارد.
مجله خبری و چند رسانه‌ای
asghari

استاد گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی

پست الکترونیک:

وبگاه شخصی

معرفی گروه:

گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی در سال 1397 از گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی تفکیک شد و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارد. این گروه در ابتدا با ادغام رشته‌های روان‌شناسی تربیتی و مشاوره راه‌اندازی شد و از سال 1400 با تاسیس دوره کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دارای سه رشته کارشناسی ارشد (روان‌شناسی تربیتی، مشاوره خانواده، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی) و دو رشته دکتری (روان‌شناسی تربیتی و مشاوره) می‌باشد.

گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی با هدف تربیت متخصصانی توانمند در زمینه‌های آموزش، یادگیری، مشاوره و توانبخشی روانی-تربیتی فعالیت می‌کند. این گروه با بهره‌گیری از سه حوزه اصلی شامل روان‌شناسی تربیتی، مشاوره و روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، به توسعه علمی و کاربردی دانش روان‌شناسی در نظام آموزشی و اجتماعی کشور می‌پردازد.

در حوزه روان‌شناسی تربیتی، تمرکز بر شناخت فرآیندهای یادگیری، انگیزش، تفاوت‌های فردی و طراحی روش‌های آموزشی مؤثر است. در حوزه مشاوره با رویکرد پیشگیرانه و حمایتی، ارتقای سلامت روان و حل مشکلات فردی و اجتماعی انجام می‌شود. همچنین در حوزه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تمرکز بر ارزیابی، آموزش و توانبخشی کودکان دارای نیازهای ویژه است.

اعضای این گروه علاوه بر فعالیت آموزشی و پژوهشی، همکاری گسترده‌ای با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، انجمن‌های علمی و نهادهای مرتبط دارند و در مسیر ارتقای سلامت روان و کیفیت آموزش و یادگیری در جامعه فعالیت می‌کنند.

چشم‌انداز گروه:

چشم‌انداز این گروه تبدیل شدن به قطب علمی در کشور است و تلاش می‌کند با توسعه مرزهای دانش، برخورداری از شهرت علمی و اثرگذاری اجتماعی، به مرجعیت علمی در این حوزه دست یابد.

ماموریت‌های اصلی گروه:
  • ارائه آموزش باکیفیت و روزآمد جهت تربیت روان‌شناسان و مشاوران متخصص و کارآزموده برای توانمندسازی روانی و تربیتی آحاد جامعه.
  • انجام پژوهش‌های بنیادی با هدف توسعه مرزهای دانش و پژوهش‌های کاربردی جهت حل مسائل مرتبط با توانمندسازی روانی و تربیتی و پیشگیری از آسیب‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای.
  • ارائه خدمات تخصصی به سازمان‌ها و جامعه از طریق مطالعات توسعه‌ای، ارائه مشاوره تخصصی و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط (مانند دوره‌های فصلی، آموزش‌های ضمن خدمت، دوره‌های آموزش عالی آزاد).
مجلات علمی پژوهشی
Image 1
Image 2
Image 3
واحدهای دانشکده
Image 1
Image 2
Image 3
Image 4
گروه‌های آموزشی دانشکده