Departmants
Mechanical & Aerospace Engineering
Electrical Engineering
Civil Engineering
Computer Engineering
Chemical, Petroleum & polymer Engineering
Metallurgical & Materials Engineering
Industrial Engineering
The Faculty of Engineering at Ferdowsi University of Mashhad, established in 1975, has served as a vital hub for engineering education and innovation in eastern Iran. Over nearly five decades, the faculty has grown to encompass seven prominent departments: Mechanical and Aerospace Engineering, Electrical Engineering, Civil Engineering, Computer Engineering, Chemical, Petroleum, and Polymer Engineering, Metallurgical and Materials Engineering, and Industrial Engineering. These departments have collectively nurtured more than 20,000 graduates, many of whom have become influential leaders in academia, industry, and society. Currently, the faculty is home to over 170 distinguished faculty members and more than 5,000 exceptional students, united by a vision to position the faculty as a leader in the 4th-generation university model. With a mission to advance expertise, innovation, and technology, the faculty actively addresses the needs of society and industry through its dedicated human resources and an outward-focused, impact-driven approach, striving to bridge the gap between academia and real-world challenges.
default image

چنانچه دانشجویی نتواند در سنوات مجاز فارغ التحصیل شود (دانشجویان کارشناسی در پایان نیمسال هشتم بایستی درخواست تمدید سنوات خود را صرفا از طریق پورتال دانشجویی انجام دهند.

نکته: یاد آور می شود انتخاب واحد دانشجویان کارشناسی از نیمسال نهم منوط به درخواست تمدید سنوات توسط دانشجو و موافقت با تمدید سنوات توسط دانشکده و دانشگاه می باشد.

نکته: بنابراین درخواست های تمدید سنوات باید قبل از زمان انتخاب واحد هر نیمسال انجام شود. بدیهی است درصورت عدم انتخاب واحد به موقع، مطابق آیین نامه آموزشی حکم سلب از تحصیل آنان صادر خواهد شد.

مراحل انتخاب واحد نیمسال نهم :

1- ثبت درخواست تمدید سنوات ازطریق پورتال دانشجویی، قسمت منوي آموزشی، زیرمنوي درخواستهاي آموزشی و پیگیري لازم درقسمت گردش کار

2- بررسی و اقدام دانشکده (موافقت استاد راهنما، گروه و آموزش دانشکده و ثبت مجوز انتخاب واحد در سیستم)

3- در صورت موافقت با تمدید سنوات، دانشجو بایستی ازطریق پورتال دانشجویی خود انتخاب واحد نماید. و درصورت مخالفت با تمدید سنوات، دانشجو اخراج آموزشی گردیده و بایستی نسبت به امور تسویه حساب اقدام نماید

مراحل انتخاب واحد نیمسال دهم و یازدهم و دوازدهم :

1-درخواست تمدید سنوات ازطریق پورتال دانشجویی، قسمت منوي آموزشی، زیرمنوي درخواستهاي آموزشی وپیگیري لازم درقسمت گردش کار

2- بررسی و اقدام دانشکده (موافقت استادراهنما، گروه و آموزش دانشکده و ثبت مجوز انتخاب واحد در سیستم) و ارسال به مدیریت آموزشی

3- انتخاب واحد از طریق پورتال دانشجویی توسط دانشجو درصورت موافقت دانشکده و ثبت مجوز انتخاب واحد در سیستم. (در این مرحله آموزش دانشکده مجوز انتخاب واحد را فعال و انتخاب واحد توسط دانشجو انجام می گردد)

نکته: (در صورت موافقت تمدید سنوات در قالب دوره نوبت دوم و با پرداخت شهریه خواهد بود)

نکته: * باعنايت به آيين نامه جديد وزارت متبوع، در صورت نیاز به تمدید سنوات دانشجويان مقطع كارشناسي از نيمسال سيزدهم به بعد لازم است درخواست هاي خود را از طريق سامانه سجاد (سايت امور دانشجويان داخل وزارت علوم تحقيقات و فناوري) ثبت نمايند.

default image

1-دانشجوی متقاضی انصراف از تحصیل باید چه اقدامی انجام دهد؟

از طریق پرتال دانشجویی، برای انصراف از تحصیل اقدام کند و مراحل بعدی را جهت نتیجه و تسویه حساب پیگیری نماید.

2-دانشجو تا چه زمانی می‌تواند درخواست انصراف خود را پس بگیرد؟

دانشجو مجاز است فقط یک بار و تا دو ماه پس از تاریخ درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد.

3-تصمیم‌گیری در مورد بازگشت به تحصیل دانشجوی منصرف از تحصیل، بر عهده چه واحدی است؟

بر عهده شورای آموزشی دانشگاه است.

4-در صورت انصراف از تحصیل دانشجوی شهریه پرداز، آیا شهریه ثابت و متغیر نیمسال از وی دریافت می‌شود؟

در صورتی که درخواست انصراف، قبل از شروع نیمسال تحصیلی مندرج در تقویم آموزشی دانشگاه باشد، هزینه نیمسال از وی دریافت نمی‌شود. در صورتی که درخواست انصراف، هنگام شروع نیمسال تحصیلی تا قبل از حذف و اضافه باشد، وی ملزم به پرداخت شهریه ثابت است. صورتی که درخواست انصراف، بعد از تاریخ حذف و اضافه باشد، در صورت انتخاب واحد توسط دانشجو و یا دانشکده، شهریه ثابت و متغیر نیمسال، محاسبه و از وی دریافت می‌شود.

5-دانشجوی متقاضی ترک تحصیل دائم باید از چه طریقی اقدام کند؟

قبل از اقدام به درخواست ترک تحصیل دائم با مدیران گروه و مشاوره تحصیلی مشورت داشته باشید.

دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند در هرزمان به جز بازه امتحانات تا اعلام نتاج امتحانات درخواست ترک تحصیل خودرا از طریق پرتال دانشجویی و منوی درخواست های آموزشی ثبت نمایند. و با استفاده از گزینه‌ی گردش کار درخواست خود را پیگیری نمایند.

نکته: دانشجویان پسر در طول مدت تحصیل خود فقط یک مرتبه می‌توانند نسبت به ترک تحصیل و ثبت نام مجدد در کنکور یا پذیرش در سایر دانشگاه ها اقدام نمایند.

نکته: دانشجویان دوره‌ی نوبت دوم ملزم به تسویه حساب و پرداخت شهریه تا زمان انصراف خواهند بود.

نکته: دانشجویان روزانه جهت اخذ مدارک ثبت نامی خود و یا دریافت ریز نمرات واحد های گذرانده شده ملزم به ثبت نام در سامانه‌ی سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات) و ثبت درخواست لغو تعهد آموزش رایگان می‌باشند. (در قسمت سامانه سجاد توضیحات لازم درج شده است)

سامانه سجاد وزارت علوم: www.saorg.ir درصورت لزوم می‌توانید با شماره ی 38806622 سرکارخانم لقایی تماس حاصل فرمائید.

نکته: در صورتی که دانشجویان حداقل 68 واحد درسی را گذرانده باشند در صورت تمایل و تایید مدیر گروه مربوطه می‌توانند مدرک کاردانی دریافت نمایند.

نکته: (دانشجویان پسر در صورتی که مدرک کاردانی اخذ نمایند امکان شرکت مجدد در آزمون سراسری سازمان سنجش را ندارند)

default image

1-درخواست حذف ترم چه زمانی باید از طرف دانشجو انجام شود؟

دانشجو در طول مدت تحصیل تنها می‌تواند حداکثر یک مرتبه از درخواست حذف ترم با احتساب در سنوات تحصیلی استفاده نماید. (دقت داشته باشید که در سنوات تحصیل شما محاسبه می‌گردد) درصورتی که دانشجو انتخاب واحد نماید و در طول ترم به دلیل مشکلات خود قصد حذف ترم تحصیلی داشته باشد تا پایان تشکیل کلاس ها می‌تواند از طریق درخواست آموزشی، تقاضای حذف ترم خود را ثبت نماید. دقت داشته باشید دانشجویان نوبت دوم که حذف ترم تحصیلی می نمایند، دروس آنها حذف خواهد شد اما شهریه آن ترم را بایستی پرداخت نمایند.

default image

1-دانشجو حداکثر چند نیمسال تحصیلی می تواند از مرخصی تحصیلی استفاده نماید؟

دانشجو می‌تواند با رعایت سنوات مجاز تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته، حداکثر دو نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند. جهت مرخصی قبل از شروع ترم تحصیلی از طریق پرتال دانشجویی قسمت درخواست های آموزشی، دانشجو باید درخواست خود راثبت نماید و سپس، به کمک گزینه ی گردش کار مراحل درخواست خود را پیگیری نماید.

2-مدت مجاز استفاده از مرخصی زایمان چند نیمسال است؟

مدت مجاز مرخصی زایمان، (بدون احتساب در سنوات تحصیلی) در اختیار دانشگاه است.

3-مدت مجاز مرخصی پزشکی، چند نیمسال است؟

مدت مجاز مرخصی پزشکی، در صورت تایید پزشک معتمد دانشگاه و شورای آموزشی دانشگاه، (بدون احتساب در سنوات تحصیلی) در اختیار دانشگاه است.

4-دانشجو در چه زمانی باید در خواست مرخصی نماید؟

دانشجو باید درخواست خود را قبل از شروع نیمسال تحصیلی، از طریق پرتال دانشجویی ارائه و پیگیری لازم را با تایید سایر مراحل انجام دهد.

default image

1-آیا پس از پایان بازه زمانی انتخاب واحد، امکان حذف دروس وجود دارد؟

در بازه زمانی حذف و اضافه، امکان حذف و انتخاب حداکثر دو درس وجود دارد.

2-آیا پس از پایان حذف و اضافه، امکان حذف یک درس وجود دارد؟

با موافقت استاد درس و تایید گروه آموزشی، دانشجو می‌تواند تا دو هفته قبل از شروع امتحانات نیمسال (قبل از پایان بازه زمانی حذف تکدرس)، فقط یک درس نظری را حذف کند. به شرطی که تعداد واحدهای باقیمانده دانشجو در آن نیمسال، کمتر از حد نصاب لازم دوره تحصیلی مربوطه نشود.

3-آیا پس از پایان زمان حذف و اضافه، امکان حذف تمام دروس وجود دارد؟

تنها در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تأیید شورای آموزشی دانشگاه قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات تحصیلی امکان پذیر است.

4-آیا دانشجوي مشمول آموزش رایگان در صورت حذف درس (ها) یا عدم کسب نمره قبولی در هر درس موظف به پرداخت هزینه درس است؟

بلی. مطابق تعرفه دانشجوی نوبت دوم است. در صورت تشخیص موجه بودن حذف درس (ها) توسط شورای آموزشی دانشگاه، دانشجوي مشمول آموزش رایگان، ملزم به پرداخت شهریه متغیر درس حذف شده نیست.

دسترسی سریع
Achivements
Image 1
Image 2
Image 3
News & Multimedia