
معرفی گروه:
پیشرفتهای سریع علمی و افزایش میزان انتشارات مکتوب و غیرمکتوب، فرآیند دستیابی به اطلاعات را پیچیده و گاه دشوار کرده است. ضرورت برخورد علمی و فنی مناسب با رشد روزافزون انتشارات برای ذخیره و بازیابی اطلاعات به منظور تسریع و افزایش دسترسپذیری آن برای همه کاربران در سطوح مختلف جامعه، اهمیت رشته علم اطلاعات و دانششناسی را افزایش داده است. این رشته با هدف تربیت متخصصان اطلاعات و دانش تدوین شده است و نیروی لازم را برای فعالیتهای حرفهای در سازمانها و مراکز اطلاعاتی همانند «کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی»، «مراکز تحلیل اطلاعات»، و «مدیریت اطلاعات و دانش سازمانها» در بخش دولتی و غیردولتی تربیت میکند. دانشگاه فردوسی مشهد از طلایهداران تربیت متخصصان این عرصه است.
نخستین دوره کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی در سال تحصیلی 1364-1365، کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی در سال 1370 و کارشناسی ارشد آن از سال 1376-1377 با گرایش اطلاعرسانی آغاز شد. اولین دوره دکتری مشترک در سال 1379-1380 و سپس مستقل در سال 1381 راهاندازی شد. در حال حاضر گروه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشجو میپذیرد.
چشمانداز گروه:
چشمانداز گروه تبدیل شدن به گروه پیشروی علم اطلاعات و دانششناسی در ایران است تا با گسترش و ارتقاء مفاهیم و نظریهها و افزایش اثرگذاری علمی و شهرت، مرجعیت شایستهای در این رشته بدست آورد. ماموریت اصلی گروه به دو حوزه کلان تقسیم میگردد:
- گسترش مفاهیم نظری علم اطلاعات و دانششناسی در سطح ملی و بینالمللی؛
- رشد و ارتقاء حرفهای علم اطلاعات و دانششناسی در سطح کشور.
برای تحقق مأموریتهای مذکور، اقدامات آموزشی شامل توسعه آموزشهای باکیفیت، بازنگری مستمر برنامههای درسی و ارتقاء حرفهای اعضای هیئت علمی است. اقدامات پژوهشی شامل پژوهشهای بنیادی و نظری، پذیرش پژوهشگران پسادکتری، انتشار مقالههای مشترک بینالمللی و توسعه طرحهای نوآورانه بروندانشگاهی میباشد. اقدامات مدیریتی شامل بهبود تدریس، خدمات حرفهای و همکاریهای مشترک با سازمانها و ارائه مشاورههای علمی و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی است.
راهبردهای پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه:
- کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی و اطلاعرسانی
- وب و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات
- مدیریت اطلاعات و دانش
- سازماندهی اطلاعات و دانش
- ذخیره و بازیابی اطلاعات
- رفتار اطلاعاتی
- نظریههای اطلاعاتی
- علمسنجی
- کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی
