- Hits: 113

معرفی گروه:
گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی به عنوان یک گروه آموزشی مستقل با هدف «توسعه مبانی نظری و کاربرد دانش مدیریت و رهبری آموزشی» در سال 1397 تاسیس شده است. زمینه اولیه شکلگیری این گروه با راهاندازی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ذیل گروه علوم تربیتی سابق در سال 1374 (به عنوان اولین رشته کارشناسی ارشد در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی) ایجاد شد. دکتری تخصصی مدیریت آموزشی نیز در سال 1392 راهاندازی و سپس دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی در سال 1396 و کارشناسی مدیریت آموزشی با رویکرد آموزش سازمانی در سال 1400 راهاندازی شدند. در حال حاضر این گروه آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی حائز دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل میباشد.
چشمانداز گروه:
چشمانداز این گروه «تبدیل شدن به قطب علمی مدیریت و رهبری آموزشی در کشور» است و در این راستا تلاش میکند تا با توسعه مرزهای دانش مدیریت و رهبری آموزشی، برخورداری از شهرت علمی، و اثرگذاری اجتماعی، به مرجعیت علمی در این حوزه دست یابد. در راستای دستیابی به این چشمانداز، ماموریتهای اصلی گروه در سه حوزه اصلی «مدیریت و رهبری آموزشگاهی»، «مدیریت و رهبری آموزش عالی» و «مدیریت آموزشهای سازمانی و توسعه منابع انسانی» به شرح ذیل تعریف شده است:
- ارائه آموزش باکیفیت و روزآمد جهت تربیت مدیران آموزشی متخصص و کارآزموده برای ساماندهی فرآیند یاددهی-یادگیری در سازمانهای آموزشی عمومی (مدارس)، موسسات آموزش عالی، و آموزشهای ضمن خدمت در سایر سازمانها؛
- انجام پژوهشهای بنیادی با هدف توسعه مرزهای دانش و پژوهشهای کاربردی با هدف حل مسائل مرتبط با مدیریت و رهبری آموزشی در سطح ملی و منطقهای؛
- ارائه خدمات تخصصی به سازمانها و جامعه از طریق انجام مطالعات توسعهای، ارائه مشاوره تخصصی، و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی مرتبط (مانند دورههای فصلی، آموزشهای ضمن خدمت، دورههای آموزش عالی آزاد).
راهبردهای پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه:
- مدیریت و رهبری آموزشی
- فلسفه مدیریت و رهبری آموزشی
- مدیریت دانش سازمانی
- توسعه یادگیری و سازمان یادگیرنده
- رهبری مدرسه
- مدیریت و رهبری در آموزش عالی
- آموزش و توسعه منابع انسانی
- توسعه مدیریت و رهبری سازمانی
- Hits: 110
| مقطع | رشته تحصیلی | برنامه درسی | برنامه ترم |
|---|---|---|---|
| کارشناسی | علوم تربیتی | دریافت فایل | دریافت فایل |
| کارشناسی ارشد |
برنامهریزی درسی
برنامهریزی آموزش فنی و حرفهای
|
||
| دکتری | برنامهریزی درسی | دریافت فایل | دریافت فایل |
- Hits: 96
| مقطع | رشته تحصیلی | برنامه درسی | برنامه ترم |
|---|---|---|---|
| کارشناسی ارشد | تحقیقات آموزشی | دریافت فایل | دریافت فایل |
| دکتری | فلسفه تعلیم و تربیت | دریافت فایل | - |
- Hits: 93
معرفی گروه:
گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش از مجموعه گروههای آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی است که در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی حائز دانشجویان در حال تحصیل و فارغالتحصیل میباشد. در ذیل رشتههای مورد پذیرش در هر یک از مقاطع تحصیلی معرفی میشوند:
مقطع کارشناسی علوم تربیتی:
رشته دانشگاهی علوم تربیتی به یادگیری و جنبههای فراوان آموزش و پرورش آدمی میپردازد و وجوه بیپایان آن از جمله تدریس، رشد، به کارگیری و تقویت نیروهای فکری و بدنی و غیره را مورد بررسی قرار میدهد. این رشته با فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت عجین شده است و داوطلبان علاقمند به مراکز آموزشی رسمی و غیررسمی و توسعه منابع انسانی مناسب هستند.
مقطع کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی:
هدف از دوره کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی تربیت مدرسان متعهد و متخصص، تقویت قدرت تفکر منطقی و انتقادی دانشجویان و تربیت افراد متخصص در زمینه برنامهریزی درسی با توجه به ویژگیها و نیازهای فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است.
مقطع دکتری برنامهریزی درسی:
این رشته از جمله رشتههای مهم و تأثیرگذار در آموزش و پرورش است که در تعداد محدودی از دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد تأسیس شده است. اهداف مهم این رشته شامل انجام مطالعات علمی برای ارتقاء دانش مربوط به حوزه برنامهریزی درسی و تربیت متخصصان برای تدریس و تحقیق است.
- Hits: 83
معرفی گروه:
گروه مبانی تعلیم و تربیت به عنوان یک گروه آموزشی مستقل با اهداف اساسی تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با تاکید بر آموزش و پژوهش در حوزه نظریه و عمل در فلسفه تعلیم و تربیت، مباحث نوین در این زمینه، شناسائی و بررسی مسائل نظام آموزش و پرورش ایران در سال 1398 در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از گروه علوم تربیتی تفکیک و تاسیس شد. در حال حاضر این گروه آموزشی علاوه بر دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، به منظور زمینه سازی انجام تغییرات و اصلاحات لازم در نظام آموزشی کشور و تربیت پژوهشگر در قلمرو مسائل جاری تعلیم و تربیت در مقطع کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی نیز به تربیت دانشجو می پردازد. این گروه آموزشی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دارای دانشجویان در حال تحصیل و دانش آموخته می باشد.
چشمانداز گروه:
- توسعه مبانی فلسفی تعلیم و تربیت و آموزش عالی و فنآوری کشور
- نقش آفرینی در شناسایی و ارائه راهکار های کارآمد جهت بهبود سیاست های کلان نظام تعلیم و تربیت، آموزش عالی و فنآوری کشور
- گسترش ارتباطات علمی بینالمللی
رسالت ها و راهبردها:
- هدایت دانشجویان دکتری به سمت پژوهش در باره مسائل بنیادی و نظری تعلیم و تربیت و آموزش عالی و فنآوری کشور
- توسعه کیفی وکمّی آموزش و پژوهش برای نیل به اهداف نقشه جامع علمی کشور
- همکاری با سایر دانشکده ها، دانشگاه ها و نهادهای علمی کشور در حوزه نظر و عمل تعلیم و تربیت
- گسترش فرصت های ارتباطات بین المللی با اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت
- ترغیب و راهنمایی دانشجویان جهت استفاده از فرصت تحقیقاتی در خارج یا داخل کشور
- اطلاع رسانی، راهنمایی و ترغیب دانشجویان جهت ارائه مقاله در همایش ها و مجامع علمی ملی و بین المللی
- بازبینی پیوسته برنامه های درسی گروه مطابق با زیست بوم ایران اسلامی و همراه با تحولات جهان
- همکاری اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان این گروه با آموزش و پرورش، سازمان ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در میدان عمل
- هم اندیشی با دانش آموختگان گروه در جهت اخذ تجربه زیسته آنان برای تبیین چالش های حوزه فرهنگ و آموزش و ایفای نقش در رفع چالش های موجود
- برگزاری سمینارهای تخصصی دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی
- برگزاری گنگره های تخصصی ملی
- برگزاری کارگاههای آموزشی مورد نیاز دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- تشکیل انجمن علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
راهبردهای پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه:
- فلسفه علم
- روش شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت
- عصب پدیدارشناسی آموزش و پرورش
- یادگیری عمیق
- تعلیم و تربیت اسلامی
- فلسفه روانشناسی
- تربیت اخلاقی
- تربیت شهروندی
- پروژه های کودک پسند
- فلسفه برای کودکان
- اخلاق مراقبتی



