- برنامه درسی دوره كارشناسي علوم تربيتي
- برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
- برنامه درسی دوره دکتری برنامه ریزی درسی
برنامه ترم:
مقدمه:
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مهم ترین و با سابقه ترین نهاد آموزش عالی در زمینه های علوم تربیتی، روان شناسی، کتابداری و اطلاع رسانی در شرق ایران به منظور تأمین نیروی انسانی کارشناس در رشته های یاد شده ایجاد گردیده است و تاکنون خدمات ارزنده ای در تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور ارائه کرده است. در عصر جدید نیاز جامعه به تخصص های دانش آموختگان این دانشکده به طور فزاینده ای گسترش یافته و از این رو مدیریت، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشکده امیدوارند با برنامه هایی که در زمینه توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی در دست دارند، همچنان به ایفای نقش پیشاهنگ خود در کشور ادامه دهند و رسالت خود را در پیشبرد علم و اندیشه و بهسازی جامعه تحقق بخشند.
تاریخچه:
این دانشکده هفتمین دانشکده دانشگاه فردوسی مشهد است که در تاریخ 25 مهر ماه 1352 با پذیرش 200 دانشجو و 5 عضو هیات علمی آغاز به کار نمود. پیش از آن از سال 1348 جذب دانشجو در رشته روان شناسی در دانشکده ادبیات شروع شده بود. هدف از تأسیس این دانشکده تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در مقاطع مختلف تحصیلی و برای اشتغال دار آموزش و پرورش، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دیگر مراکز وابسته است. این دانشکده در سال 1354 در ساختمانی استیجاری با زیربنای حدود 1300 متر مربع در ابتدای خیابان کفایی مستقر شد و سپس در آغاز سال تحصیلی 63-62 به ساختمان فعلی با زیربنای 6300 متر مربع واقع در پردیس دانشگاه فردوسی منتقل شد و فعالیت آموزشی خود را بعد از انقلاب فرهنگی با پذیرش 345 دانشجو در دو رشته کارشناسی روان شناسی و علوم تربیتی آغاز کرد.
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی به منظور راهنمایی و پاسخگویی به مسائل و مشکلات دانشجویان سایر مراکز آموزشی، در سال 62 نسبت به تأسیس کلینیک روان شناسی و مشاوره دانشجویی اقدام کرد. این مرکز در حال حاضر به شکل نظام دار و بر اساس ضوابط و مقررات فعال می باشد.
روان شناسی یکی از شاخه های علوم انسانی است. هدف گروه روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد تربیت افرادی است که مفاهیم و اصول نظری و عملی روش های پژوهش در این علم را فراگرفته و حداقل مهارت های حرفه ای روان شناسی را که در کشور ما دارای کاربرد فراوان است، به دست آورند.
گروه روان شناسی دارای گرایش های روانشناسی در مقطع کارشناسی - روان شناسی بالینی، روان شناسی عمومی، روان شناسی شناختی در مقطع کارشناسی ارشد – روان شناسی، روان شناسی شناختی در مقطع دکتری تخصصی می باشد.
چشم انداز:
چشمانداز این گروه (تبدیل شدن به قطب علمی روان شناسی و علوم شناختی در کشور) است و در این راستا تلاش میکند تا با توسعه مرزهای روان شناسی و روان شناسی شناختی برخورداری از شهرت علمی، واثرگذاری اجتماعی، به مرجعیت علمی در این حوزه دست یابد.
1. انجام پژوهشهای بنیادی با هدف توسعه مرزهای دانش و پژوهشهای کاربردی با هدف حل مسائل مرتبط با روان شناسی و علوم شناختی در سطح ملی و منطقهای؛
2. ارائه خدمات تخصصی به سازمانها و جامعه از طریق انجام مطالعات توسعهای، ارائه مشاوره تخصصی، و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی مرتبط (مانند دورههای فصلی، آموزشهای ضمن خدمت، دورههای آموزش عالی آزاد)
علایق گروه:
. |
برنامه درسی:
برنامه ترم:
برنامه ترم دروس رشته کارشناسی روان شناسی 8 ترمی از سال 94
برنامه ترم دروس رشته کارشناسی ارشد عمومی از سال 1401
برنامه ترم دروس رشته کارشناسی ارشد بالینی از سال 1401
برنامه ترم دروس رشته کارشناسی ارشد شناختی از 1391
برنامه ترم دروس رشته دکتری تخصصی روان شناسی از سال 1391
برنامه ترم دروس رشته دکتری تخصصی روان شناسی شناختی از سال 1391
گروه مبانی تعلیم و تربیت به عنوان یک گروه آموزشی مستقل با اهداف اساسی تربیت دانشجو در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با تاکید بر آموزش و پژوهش در حوزه نظریه و عمل در فلسفه تعلیم و تربیت، مباحث نوین در این زمینه، شناسائی و بررسی مسائل نظام آموزش و پرورش ایران در سال 1398 در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از گروه علوم تربیتی تفکیک و تاسیس شد. در حال حاضر این گروه آموزشی علاوه بر دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، به منظور زمینه سازی انجام تغییرات و اصلاحات لازم در نظام آموزشی کشور و تربیت پژوهشگر در قلمرو مسائل جاری تعلیم و تربیت در مقطع کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی نیز به تربیت دانشجو می پردازد. در حال حاضر این گروه آموزشی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دارای دانشجویان در حال تحصیل و دانش آموخته می باشد.
چشم انداز گروه:
در راستای نیل به چشم اندازهای مذکور، این گروه آموزشی اهتمام به انجام رسالت های زیر دارد:
- هدایت دانشجویان دکتری به سمت پژوهش در باره مسایل بنیادی و نظری تعلیم و تربیت و آموزش عالی و فنآوری کشور
- توسعه کیفی وکمّی آموزش و پژوهش برای نیل به اهداف نقشه جامع علمی کشور
- همکاری با سایر دانشکده ها، دانشگاه ها و نهادهای علمی کشور در حوزه نظر و عمل تعلیم و تربیت
- گسترش فرصت های ارتباطات بین المللی با اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت
- ترغیب و راهنمایی دانشجویان جهت استفاده از فرصت تحقیقاتی در خارج یا داخل کشور
- اطلاع رسانی، راهنمایی و ترغیب دانشجویان جهت ارائه مقاله در همایش ها و مجامع علمی ملی و بین المللی
- بازبینی پیوسته برنامه های درسی گروه مطابق با زیست بوم ایران اسلامی و همراه با تحولات جهان
- همکاری اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان این گروه با آموزش و پرورش, سازمان ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در میدان عمل
- هم اندیشی با دانش آموختگان گروه در جهت اخذ تجربه زیسته آنان برای تبیین چالش های حوزه فرهنگ و آموزش و ایفای نقش در رفع چالش های موجود
- برگزاری سمینارهای تخصصی دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی
- برگزاری گنگره های تخصصی ملی
- برگزاری کارگاههای آموزشی مورد نیاز دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- تشکیل انجمن علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
علایق آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی گروه
برنامه درسی:
برنامه ترم:
گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش از مجموعه گروههای آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی است که در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی حائز دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل می باشد. در ذیل رشته های مورد پذیرش در هر یک از مقاطع تحصیلی معرفی می شوند:
مقطع کارشناسی علوم تربیتی: رشته دانشگاهی علوم تربیتی، از رشتههای گروه آزمایشی علوم انسانی است، که به یادگیری و جنبههای فراوان آموزش و پرورش آدمی و دانشهای مربوط به آن میپردازد و وجوه بیپایان آن از جمله تدریس، رشد، به کارگیری و تقویت نیروهای فکری و بدنی و غیره را مورد بررسی قرار میدهد. این رشته از آن دست رشتههایی است که با فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت عجین شده است. در واقع فردی که میخواهد در این رشته ادامه تحصیل دهد، نیاز است تا به چنین دروسی علاقه داشته و اطلاعاتی کلی در این خصوص داشته باشد این رشته مختص داوطلبانی است که علاقمند به حضور در انواع مراکز آموزشی در نظام آموزش و پرورش رسمی و بخش های آموزش ضمن خدمت و توسعه منابع انسانی سازمان ها و نهاد های متنوع و همچنین مشارکت در برنامه های فرهنگی اجتماعی نهادهای غیر رسمی نظیر کانون های مسجد هستند و نسبت به اصلاح مسایل تربیتی گروه های سنی مختلف جامعه، دغدغه دارند. تعامل با گروه های سنی مختلف و برخورداری از فن بیان مناسب به منظور برقراری ارتباط کلامی موثر، همراه با داشتن صبر و پشتکار از خصوصیات داوطلبان مطلوب برای این رشته محسوب می شود.
مقطع کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی: هدف از دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی عبارت است از تربیت مدرسان متعهد و متخصص تدریس ، تحقیق و تربیت نیروی انسانی لازم در این رشته مهم علمی، تقویت قدرت تفکر منطقی و انتقادی دانشجویان جهت بررسی و تجزیه و تحلیل برنامه های آموزشی و درسی مدارس کشور، و تربیت افراد متخصص در زمینه برنامه ریزی درسی با توجه به ویژگی ها و نیاز های فردی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه امروز می باشد.
مقطع دکتری برنامه ریزی درسی: این رشته از جمله رشته های مهم و تأثیرگذار در آموزش و پرورش است. در تعداد اندکی از دانشگاه های بزرگ کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد تأسیس شده است. از اهداف مهم این رشته انجام مطالعات علمی برای ارتقاء دانش مربوط به حوزه و قلمروهای برنامه درسی از جمله تولید برنامه های درسی، طرح برنامه های درسی، اجرا و ارزشیابی آن و تربیت متخصصان در این حوزه برای تدریس و تحقیق در دانشگاه ها و آموزش و پژوهش را می توان برشمرد.
برنامه توسعه گروه:
برنامه درسی:
گرچه در اسناد بالادستی دانشگاه گروه روان شناسی، علوم تربیتی، کودکان استثنائی و مشاوره وجود داشته است دوگروه تخست از ابتدای تاسیس دانشکده فعال بوده اند اما گروه مشاوره و کودکان استثنائی به شکل غیر فعال بوده اند. گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی در سال 1397 از گروه علوم تربیتی و نیز گروه روان شناسی تفکیک شد. این گروه در ابتدا با ادغام رشته های روان شناسی تربیتی و مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی گروه علوم تربیتی و گروه روان شناسی تاسیس شد. از سال 1400 با تاسیس دوره کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی، این گروه در دوره کارشناسی ارشد دارای 3 رشته (روان شناسی تربیتی، مشاوره خانواده و آموزش و پرورش کودکان استثنائی) و در دوره دکتری نیز در 2 رشته ( روان شناسی تربیتی و مشاوره ) دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل دارد. همچنین مراحل اولیه پایه گذاری رشته کارشناسی مشاوره نیز با تصویب آن در دانشکده و دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. شایان ذکر است گذراندن دروس پیش نیاز برای رشته های غیر مرتبط ضروری می باشد.
روان شناسی تربیتی
روانشناسی تربیتی به طور کلی با فرایندهای روانی مرتبط با تعلیم و تربیت مانند یادگیری آموزشگاهی سر و کار دارد و نقش آن در موارد زیر دسته بندی میشود:
قلمروهای کاربردی حوزه روان شناسی تربیتی شامل مشاوره روانی تربیتی (تحصیلی)، مشاوره کودک، روان شناسی مدرسه، کمک به معلمان و دست اندرکاران نظام تعلیم وتربیتی برای بهبود فرایند یادگیری و آموزش است. عمده ترین قلمرو کاربردی روان شناسی تربیتی روانشناسان آموزشی ممکن است در مدارس یا سازمان های دولتی و همچنین در بخش خصوصی کار کنند. آنها ممکن است علاوه بر مطالعه برنامه های آموزشی موجود، برای توسعه روش ها و مواد آموزشی درگیر شوند تا ببینند چه چیزی مفید است و چه مواردی باید بهبود یابد. برخی از روانشناسان آموزشی مستقیماً با مربیان همکاری می کنند تا آنها را در رابطه با روش های موثر آموزشی آشنا کنند، در حالی که دیگران برنامه های درسی و آزمون تدوین می کنند. روان شناسی تربیتی ضمن تعامل با کلیه رشته های روان شناسی و علوم تربیتی، با رشته های روان شناسی مدرسه، مشاوره تحصیلی و شغلی، روان شناسی کودک و نوجوان، علوم شناختی، روان شناسی شناختی، آموزش و پروش شناختی (ذهن، مغز و تربیت) و روان سنجی نسبت با سایر رشته های روان شناسی ارتباط بیشتری دارد. یکی از کارگروه های فعال در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، کارگروه تخصصی روان شناسی تربیتی است که به بررسی پرونده ای مربوطه و صدور پروانه تخصصی کمک می کند. در شعبه استانی این سازمان نیز اعضای گروه همواره مشارکت فعالی داشته اند. بخش 15 انجمن روان شناسی تربیتی آمریکا نیز به معرفی اخبار و قلمرو نظری و کاربردی روان شناسی تربیتی پرداخته است و اطلاعات مفیدی در معرفی این رشته در سطح دنیا دارد.
نشریات معتبر و اثرگذار رشته روان شناسی تربیتی در دنیا:
پیشگامان و تاثیرگذاران برجسته رشته روان شناسی تربیتی در دنیا:
سایت های مفید:
apa.org انجمن روان شناسی آمریکا
https://www.intestcom.org کمیسیون بین المللی آزمون
https://selfdeterminationtheory.org نظریه خودتعیین گری
سازمان نظام روان شناسی ایران https://pcoiran.ir
انجمن روان شناسی تربیتی ایران https://www.iepa.ir
انجمن روان شناسی ایران https://iranpa.org
مشاوره
تغییر و تحولات سریع علمی، تکنولوژی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، زلزله، بیماری و تصادفات و پیچیدگی ارتباطات اجتماعی در عصر کنونی، مشکلات گوناگونی در زمینههای معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیمگیری، ارتباطی، عاطفی، روانی، رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجود آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی، روانی و اجتماعی آنان را دچار آسیب کرده است. دانش آموختگان رشته راهنمایی مشاوره میتوانند برای پیشگیری، حل و رفع این مشکلات، سازگاری و برخورد مؤثر و منطقی با موقعیتهای گوناگون زندگی، تأمین بهداشت و سلامت جسمانی و روانی و اجتماعی افراد جامعه و ایجاد زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت، موفقیت، رشد و کمال، کمک شایان توجهی ارائه کنند. رشته مشاوره داراری قلمروهای کاربردی متعددی در حوزه خانواده، مدرسه، شغلی، توانبخشی است که نقش قابل توجهی در کاهش آسیبهای اجتماعی و توانمندسازی خانواده، دانش آموزان، افرادجویای کار و شاغلان، بیماران جسمی و افراد آسیب دیده اجتماعی می تواند داشته باشد. چند کارگروه های فعال در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، کارگروه های تخصصی مشاوره است که به بررسی پرونده ای مربوطه و صدور پروانه تخصصی کمک می کند. کارگروه مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی فعلا فعال است. در شعبه استانی این سازمان نیز اعضای گروه همواره مشارکت فعالی داشته اند.
نشریات معتبر و اثرگذار رشته مشاوره در دنیا:
پیشگامان و تاثیرگذاران برجسته رشته مشاوره در دنیا:
روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی
رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی از سال 1400 در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در مقطع کارشناسی شروع به پذیرش دانشجو کرد. با توجه به استقبال سازمانهای دولتی و بخش خصوصی از این فارغ التحصیلان و توسعه و پیشرفت روزافزون علمی در زمینه های روانشناسی رشد، هوش، آسیبشناسی روانی کودک، روشهای سنجش و ارزیابی کودکان، روشهای توانبخشی و آموزش ویژه و کاهش سن تشخیص و مداخله در سطح دنیا ضرورت تأسیس گروهی مستقل که علاوه بر تربیت دانشآموختگان در دورة کارشناسی، در دورههای تحصیلات تکمیلی نیز اقدام به تربیت نیرو کند احساس می شود. در حال حاضر بسیاری از فارغالتحصیلان این رشته ها به عنوان اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد در سطح کشور مشغول به ارائه خدمات علمی به جامعه هستند. علاوه بر آن فارغالتحصیلان در سازمانهای آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و مراکز توانبخشی روزانه و شبانهروزی به ارائه خدمات سنجش و ارزیابی در حوزههای مختلف تحولی کودکان، توانبخشی و آموزش ویژه مشغول هستند. با تأسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی یکی از کمیسیونهای فعّال در این سازمان بوده و با بررسی و اعطای مجوز فعالیت به فارغ التحصیلان ارشد و دکتری این رشته، زمینه فعالیت هرچه بیشتر فارغالتحصیلان فراهم شده است. این فارغالتحصیلان قادر به ارزیابی و تشخیص اختلالات، ناتوانیها و مشکلات کودکان و نوجوانان در حیطههای شناختی، ارتباطی، اجتماعی، هیجانی و حرکتی هستند. آنها ضمن ارزیابی و تشخیص اختلالات و تعیین نیازهای ویژه روانشناختی و آموزشی کودکان و نوجوانان با ارائه خدمات مشاورهای، توانبخشی و آموزشی به خانوادهها و کودکان یاری میرسانند. این گرایش قابلیت تفکیک به گرایشهای(تیزهوش و خلاق، اختلالات یادگیری، اتیسم، کم توان ذهنی ) را دارد و بررسی های اولیه با حضور استادان متخصص در این رشته انجام گرفته است. اعضای گروه همواره ارتباط مؤثری با انجمنهای علمی و نشریات پژوهشی مرتبط داشتهاند که از آن جمله میتوان به "انجمن علمی کودکان استثنایی ایران" و "فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی" اشاره کرد.
نشریات معتبر و اثرگذار رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی در دنیا:
پیشگامان و تاثیرگذاران برجسته رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی در دنیا:
چشم انداز گروه:
برنامه ترم:
برنامه درسی: